Candidasa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Candidasa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Candidasa

Door: Lisa van Heusden

Blijf op de hoogte en volg Lisa

13 April 2013 | Indonesië, Candidasa

Hallo allemaal!

Ik schrijf dit stukje vanuit de lobby van ons hotel in Candidasa. Het is hier ontzettend warm en vochtig (het regent nu ook), mijn scherm beslaat er helemaal van. Ik zag net op het nieuws dat er een vliegtuig was neergestort bij Denpasar! Gelukkig niet het vliegtuig waar wij inzaten.

Vlak nadat ik mijn vorige stukje had gekregen, kwam mijn koffer binnen. Gelukkig maar! toch wel lastig om maar een setje kleding te hebben, zeker in dit weer.

Eergisteren gingen we 's ochtends op weg richting de bergen rond Ubud. Onze eerste stop was bij een tuin waar allerlei soorten fruit en kruiden groeiden, van ananas tot pepers en kaneel. Ze hadden er ook zogenaamde Chivetkatten in kooien. Ze zien er heel schattig uit. Overdag slapen ze, maar 's nachtslot eten ze koffiebonen. Van hun poep wordt koffie gemaakt, die erg lekker schijnt te zijn en die je in de tuin ook kon proeven. Dit heb ik toch maareven overgeslagen, maar ik heb wel allerlei andere soorten koffie en thee geprobeerd. Zoet, maar erg lekker!

Na de tuin gingen we verder naar de moedertempel. Het Hindoeïsme is op Bali de voornaamste religie, en het was rondom en in de tempel ontzettend druk. Overal liepen mensen in mooie ceremoniekleding rond die kwamen bidden. Wij moesten ook een sarong huren voor we de heilige grond mochten betreden. Elke Balinese familie valt binnen een van de vier familiekasten, en elke kaste heeft zijn eigen gedeelte van de tempel. Als je alle tempeltrappen op liep, had je een prachtig uitzicht over de bergen. Je kon zelfs de zee zien liggen.

Voor de lunch gingen we naar een restaurant dat op een bergtop lag met uitzicht over de vallei (zie foto). Het eten was heel lekker. Na een rustige middag reden we verder naar het hotel in Candidasa. Het hotel ligt pal aan zee, al konden we die bij aankomst nog niet zien (het is omhaalt zeven al aardedonker).

Vandaag gingen we vroeg op weg naar de Baturvulkaan. Daar kregen we mountainbikes en een helm en gingen we op weg naar beneden. Het was een tocht van 25 kilometer met klimmen en dalen en wat stukken kapot asfalt. Het was even wennen op de fiets, maar wel superleuk! Onderweg stopten we in het dorpje van een van de gidsen om bij hem thuis rond te kijken. Hij heeft ook leuk verteld over de verschillende goden die ze hier aanbidden. Uiteindelijk zijn ze allemaal terug te voeren op een god, Shiva. Het is heel bijzonder om te zien hoe de religie in het dagelijks leven zit ingeweven.

Toen we terugkwamen in het hotel, heb ik nog even gezwommen in het zwembad, met uitzicht op zee. In de zee kon niet omdat de stroming hier hele gevaarlijk is. Toen begon het te regenen, dus ging ik naar de lobby om dit verhaaltje te typen. Morgen gaan we verder richting Lovina.

Hopelijk gaat bij jullie alles goed! Hoe is het weer in Nederland?
Tot snel weer!
X Lisa

• 13 April 2013 - 13:17

Bernice:

Wow weer een verhaal, leuk zo snel alweer!

Wat krijg je veel mee zeg van de manier van leven van de mensen op Bali, met t hindoeïsme, de tempels, kastenverdeling,, indrukwekkend hoor!

Veel plezier vandaag en ben benieuwd naar je volgende verhaal!

(hier is t trouwens nog bewolkt,,maar ze zeggen dat vandaag en morgen de zon toch echt gaat schijnen, dus dat hopen we dan maar!)

xx Bernice

• 13 April 2013 - 15:01

Henk Stellingwerf:

He Lisa

Een mooi avontuur daar in het verre oosten! Geniet ervan.
    Wij staan in de startblokken om richting Turkije te gaan. Als we terug zijn lezen we het vervolg

Groet!^&*henk

• 13 April 2013 - 16:07

W.H. Pont:

Hoi Lisa,
    Fijn dat je zo geniet. We zijn blij met je indrukwekkende verhalen. sla het allemaal bewust op in je hoofd ( en evtl een extra notitieboek) dan heb je er je hele verdere leven plezier van. De foto is ook prachtig. Wat een natuur. Kus O en O.

• 13 April 2013 - 21:42

Rina En Carlos:

Hi Lisa,

Leuke - en voor ons ook vooral leerzame - verhalen. Blijf ze vooral schrijven. We zijn gelijk aan het sparen geslagen voor tickets naar Bali. Rina is in de ban geraakt van de kleurige sarongs ( als dat correct meervoud is) en mij spreekt een land waar de vrouwen het werk doen en de mannen vooral toekijken hoe het gaat, ook bijzonder aan.
    Nee, alle gekheid op een stukje. We volgen je belevenissen op de voet en wensen je voor de rest nog een fantastische reis toe.

Groet,

Rina en Carlos.

• 14 April 2013 - 15:08

Ine:

Jammer dat die koffie je niet aanstond!

Hoe is de groep? Leuke mensen?

Krijgen we jou ook te zien op de foto's?

Dank je voor de uitgebreide waarbenjij-berichten.
    Fijn.