Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Lovina

Door: Lisa van Heusden

Blijf op de hoogte en volg Lisa

15 April 2013 | Indonesië, Lovina

Hallo allemaal!

Daar ben ik weer! Allerbest bedankt voor de reacties op mijn vorige stukjes, heel leuk om te lezen! En mam, de groep is heel leuk, heel anders dan Canada maar zeker gezellig!

Het is nu echt heet hier, met af en toe tussendoor een bui. In Nederland zou ik niet tegen de hitte kunnen, maar hier kan ik het gelukkig goed hebben. Ik doe gewoon alles drie keer zo langzaam. Goede oplossing, toch? Het is natuurlijk ook een voordeel dat je hier zo het zwembad in kan duiken als het echt te heet wordt. Dat kan thuis niet zo makkelijk!

Gisteren vertrokken we weer uit Candidasa en gingen we op weg naar Lovina, aan de noordkust van Bali. Onderweg stopten we bij de Taman Tirtagangga, een waterpark dat in de vorige eeuw is aangelegd in opdracht van de laatste koning van Karangasem. Wat ik wel grappig vond, is dat het park is gemaakt naar het voorbeeld van Versailles. Het leek er mijne inziens niet echt op, het was ook veel kleiner, maar had wel dezelfde grandeur. Er waren verschillende waterbassins met grote vissen erin, mooie beelden en natuurlijk de tropische dieren en planten die hier normaal zijn. Ik vind het nog steeds af en toe moeilijk te bevatten dat ik niet in een gigantische kas zit, maar gewoon for real in de tropen. Zo'n gek idee!

Toen we verder reden, kwamen we middenin een Hindoestaanse crematieceremonie terecht. De bus mocht er niet langs, dus zijn we uitgestapt om te kijken. Een uitvaart gaat hier heel anders dan in Nederland. Het hele dorp was ervoor uitgelopen en stond langs de weg terwijl de versierde doodskist werd rondgedragen. Er waren zelfs karretjes die eten en drinken verkochten. Iedereen nam foto's van de ceremonie (en van ons), en niemand leek verdrietig te zijn. Onze reisleidster vertelde dat de Balinezen geloven dat er geen tranen op het lichaam van de overledene mogen komen, omdat dit zijn of haar gang naar de hemel bemoeilijkt. Na de crematie wordt de as uitgestrooid in zee. De familieleden maken vervolgens een tocht van twaalf dagen langs de verschillende tempels op het eiland. Ik vond het heel bijzonder om te zien.

Even terzijde: ik heb zo'n raar bordje langs de weg zien staan! het was een uithangbord met daarop 'body repair' en 'cat oven'. Ik geloof niet dat ik wil weten wat daar gebeurt!

Rond lunchtijd kwamen we aan in Lovina, waar we met kleine vissersbootjes gingen snorkelen. Het blijft hier heel lang ondiep, dus we moesten een eind de zee op varen. We zagen heel veel kleurige visjes en natuurlijk de koraalriffen zelf. Een van mijn reisgenoten is ervan overtuigd dat ze een zwemmende cavia heeft gezien, maar de rest is hier wat sceptischer over. Toen we terug gingen varen richting strand, begon het te regenen. De regen was veel kouder dan het zeewater, dat hier rond de 30 graden is. Heerlijk warm dus!

Vandaag ging de wekker al om 05.25. We gingen namelijk op zoek naar dolfijnen! We namen een van de kleine vissersbootjes waarmee we de dag ervoor waren gaan snorkelen. Terwijl boven de bergen de zon opkwam, wat op zichzelf al prachtig was om te zien, gingen we de zee op. Eerst was er een poos niets te zien, maar opeens waren de dolfijnen overal. We konden heel dichtbij komen. Ik denk dat we in totaal wel 80 dolfijnen hebben gezien. Er waren ook moeders met jonkies bij, en ze sprongen af en toe ook hoog op uit het water. Het was heel leuk, en dat voor omgerekend 8 euro! Er was ook een bootje met als naam 'risky 45'. Ik moet zeggen, niet de meest vertrouwenwekkende naam.

Later op de ochtend gingen we naar de Buddhatempel. De sarong die we om moesten, werd bij mannen op een andere manier geknoopt dan bij vrouwen. De tempel lag op een hele mooie plek en het rook er lekker naar wierook. Er was ook een kleine versie van de Borobudur. Heb ik die toch nog gezien! Binnenin stond een beeld van Buddha, en als je daar drie keer omheen liep mocht je een wens doen.

Na de tempel reden we verder naar de heilige bronnen. Het zouden zwavelbronnen moeten zijn, maar ze roken helemaal niet zo sterk. Je kon er ook in zwemmen en volgens de Balinezen brengt dit geluk, dus dat hebben we natuurlijk gedaan. Het water was vergeleken met de luchttemperatuur lekker koel. Rondom de bronnen was overal regenwoud.

In de middag heb ik lekker in het zwembad gezwommen, met uitzicht op zee. In de zee zwemmen is hier wat minder handig omdat er veel zee-egels zitten. Het zand is zwart aan deze kant van het eiland. Nu ben ik net terug van een manicure. Mijn nagels zijn gelakt met een bloemenmotiefje. Straks gaan we met de groep gezellig naar een visrestaurant. De reisleidster ze dat ze er ook barracuda hebben. Ik ben heel benieuwd!

Tot snel maar weer!
X Lisa

  • 15 April 2013 - 15:01

    Arie:

    En, heb je nou al 's een keer echte sambal op?

    Krijgen we je in sarong te zien op de foto?

    Hoe houdt alle electronica het in het vochtige klimaat?

    Leuk om te horen dat je het goed naar je zin hebt in de groep, erg belangrijk om zo het land nog mooier te vinden dan het al is.



  • 15 April 2013 - 15:41

    Willemien:

    Een manicure? Zozo, doe maar duur! Het klinkt allemaal leuk hoor, ik ben benieuwd naar de foto's :)

  • 15 April 2013 - 15:55

    W.H.Pont:

    Hoi Lisa,
    Wat een fantastische reis maak je toch. We genieten er ook van door je verhalen. En kun je met die warmte wel een beetje slapen of is het 's nachts wat koeler ? Naar de foto's zijn we ook heel benieuwd. Dat zal tzt wel weer een mooi boekwerk worden. Geniet maar weer en tot het volgende mooie bericht. O en O.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lovina

Bali

In 15 dagen Bali rond.

Recente Reisverslagen:

21 April 2013

Seminyak 2

19 April 2013

Seminyak 1

17 April 2013

Pemuteran

15 April 2013

Lovina

13 April 2013

Candidasa
Lisa

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 44601

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 November 2017

Nieuw-Zeeland

07 Februari 2015 - 29 April 2015

Coschap in Maleisië

09 April 2013 - 23 April 2013

Bali

12 Juli 2011 - 25 Juli 2011

West-Canada

Landen bezocht: