Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Ubud

Door: Lisa van Heusden

Blijf op de hoogte en volg Lisa

11 April 2013 | Indonesië, Ubud

Hallo allemaal!

Mijn eerste reisverslag uit Indonesie! Ik heb eindelijk de wifi van het hotel gevonden, dus maak er meteen maar goed gebruik van.

Op 9 april om 12.55 zou onze Cathay Pacific vlucht uit Amsterdam vertrekken. We hadden echter meteen al twee uur vertraging. Hier kwam nog eens twee uur bij (onze aansluiting in Hong Kong zouden we toen al missen) en om het af te maken nog eens drie. Gelukkig was het heel gezellig met de groep en kregen we gratis vouchers om te eten en drinken op Schiphol. Uiteindelijk kregen we te horen dat we zouden worden omgeboekt naar de rechtstreekse KLM-vlucht van 21 uur, inclusief tussenstop in Singapore.

Toen we in Denpasar uitstapten, had ik mijn vest en lange shirt nog aan, maar ik wist niet hoe snel ik die uit moest doen. Hoewel het avond was en aardedonker, was het nog steeds 30 graden en ontzettend vochtig. Nadat we ongeveer 700 keer ons paspoort hadden laten zien ("you university student? Oh, nice. In Leiden? In Delft? Wat? OE-TRECT?"), een visum hadden bemachtigd en verloren bagage hadden aangegeven (zucht), kwamen we bij de reisleidster terecht. Ze heet Dessa en is Balinese. Met de bus werden we naar het hotel in bergdorp Ubud gebracht, waar we na een drankje in het hotel gingen slapen.

De volgende dag ging de wekker om 8 uur, maar ik was om 6 uur al wakker geworden door het geschreeuw van de apen. Gisteravond sliepen ze al toen we aankwamen, maar nu waren ze duidelijk niet moe meer. Bij het ontbijt zaten ze ook jaloers in de nok van het dak toe te kijken. Op een gegeven moment pakte een medewerker zelfs de placemat van een van de gasten om een aap op het laatste moment weg te jagen. Ze zien er lief uit, maar kunnen hondsdolheid bij zich dragen.

Na het ontbijt werden we met de bus de bergen ingereden. Langs de weg liepen mensen met enorme zakken rijst en offergaven op hun hoofd. Er rijden ontzettend veel brommers, soms met wel vijf of zes mensen tegelijk erop. Er kwam ook een busje langs met vier levende varkens die in een soort tonnen op elkaar gestapeld lagen, heel gek om te zien. Het verkeer rijdt op Bali links en het is behoorlijk chaotisch, maar ik heb het gelukkig nog niet mis zien gaan. Naast een rijstveld werden we uit de bus gezet en mochten we teruglopen. We hebben door een sawa gelopen waar de rijstoogst net was begonnen. Wat opvalt is dat de vrouwen het werk doen terwijl de mannen er maar wat bij staan. Er liggen ook overal offers op de grond.

Na de sawa mochten we rondkijken in een Balinees huishouden. De man des huizes klom voor ons in een palmboom om kokosnoten naar beneden te halen. Ze hadden ook een koe, een varken en twee vechthanen. De vrouwen waren offergaven aan het maken van bananenbladeren. Ze vlechten een prachtig mandje zonder er zelfs maar goed naar te kijken.

Ubud staat bekend als het kunstenaarsdorp van Bali. Er zijn heel veel ateliers en werkplaatsen. We zijn gaan kijken bij houtsnijders en zilversmeden, waar ik een mooie ketting heb gekocht. Het is allemaal heel gedetailleerd en mooi gedaan, en een stuk goedkoper dan in Nederland. We hebben ook geluncht in een restaurant vlakbij de zilversmeden. We kregen er papayasoep en nasi. Het zag er heel mooi uit en was heerlijk! Op Bali eet men drie keer per dag rijst. Aardappels zijn er wel, maar onze reisleidster zei dat ze dan meteen weer honger had. Wel grappig, want ik heb dat juist na rijst!

Het laatste onderdeel van de dag was een bezoek aan het apenbos. Dt bos ligt vlakbij het hotel en is niet zo heel groot, maar het wemelt er van de apen. Van tevoren word je al gewaarschuwd om zo min mogelijk spullen mee te nemen, omdat de aapjes alles meenemen wat ze te pakken kunnen krijgen en het vervolgens niet meer teruggeven. Er zijn wel mannen die het weer voor je kunnen terughalen, maar dit is natuurlijk niet gratis. We hebben een poosje rondgelopen en zijn ook nog naar de rivier geweest die beneden stroomde. De lianen hingen daar als een soort gordijn over het pad heen. Daarna gingen we eten (weer nasi) en terug naar het hotel.

Het is nu half elf 's avonds en nog steeds hartstikke warm. Er lopen overal gekko's en tjiftjaffs rond en ik hoor ergens water stromen en het getsjirp van heel veel krekels. Mijn koffer is nog niet gearriveerd, maar komt hopelijk snel. Morgen gaan we alweer weg uit Ubud en op naar Cabdidasa. Ik ben heel benieuwd! Ik zal proberen een keer foto's toe te voegen, maar dat is deze keer nog niet gelukt.

Tot snel vanuit het bewolkte maar warme Bali!
X Lisa

  • 11 April 2013 - 19:52

    Ine:

    Een dochter op het zuidelijk halfrond . . .
    Tussen de apen en het groen.
    Heeeeel bijzonder om mee te maken vanuit de verte!

    Het is hier een donkere, grijze en natte dag en jij loopt daar op Bali opeens zomaar in de tropische hitte rond.

    Net zagen we op mijn mobiele telefoon dat je je KOFFER eindelijk weer bij je hebt. Fijn!
    Waar zou hij geweest zijn? Toch in Hongkong?

  • 12 April 2013 - 09:15

    Arie:

    Ik ben blij voor je dat de koffer er is. Heb je toch je vertrouwde spullen.

    Wat ga je vandaag doen?

    Ben benieuwd of je deze week nog schrijft.

  • 12 April 2013 - 13:52

    W.H. Pont:

    Hoi Lisa,
    Heerlijk om te weten dat je veilig bent aangekomen en ook dat je koffer je is achternagereisd. Van je 1e verhaal hebben we al genoten en uiteraard zien we naar de volgende verhalen ook uit. Veel plezier verder, mooi weekend en tot slot een dikke kus van Oma en Opa

  • 12 April 2013 - 14:56

    Bernice:

    Heej Lisa!

    Wat leuk om te lezen! Klnkt allemaal erg mooi! En je hebt echt al veel gedaan!
    Gaaf hoor om ook door die rijstvelden te lopen, al die offers en rituelen te zien en ook nog bij een Balinees gezin op bezoek,, :)!

    Veel plezier! En k ben benieuwd naar je volgende verhaal :)!

    xxx Bernice


  • 12 April 2013 - 16:49

    Anneke Risseeuw:

    Hallo Lisa,

    Wat leuk om te lezen. En wat een belevenis voor je, zo'n andere cultuur en dan die temperatuur, echt even wennen.
    Ik ben in 1992 daar geweest, geweldig!
    Geniet ervan en ik ben nieuwsgierig naar het vervolg van je belevenissen.

    Groeten, Anneke uit Limmen

  • 12 April 2013 - 17:07

    Ton Pont:

    Hoi Lisa,

    Ik zal even laten weten wie ik ben als als Indonesie freak, ik ben je achter achter neef (een neef van je opa Pont en waar ik heel veel contact mee hebt) en die berichtte mij dat jij naar Bali zou gaan, en daar gaan wij al jaaaaaaren naar toe, en omdat ik cq wij ottewel mijn vrouw Hilly al jaren naar Indonesia reizen ( al vanaf 1979/1980) en toen ik het bericht van je opa vernam dacht ik wow het zit vast ook in haar genen dat reizen.

    Leuk dat je nu in Candidasa bent ik reis echt met je mee en ben benieuwd hoe de reis verder zal gaan, heb je tips nodig vraag maar hoor en doe rustig aan want Azië is absoluut geen West Europa. Dus wil je iets weten vraag maar hoor (ik spreek ook Indonesisch).

    Groeten van je familie uit Valthermond (Drenthe) en doe voorzichtig.

    Ton en Hilly Pont

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Bali

In 15 dagen Bali rond.

Recente Reisverslagen:

21 April 2013

Seminyak 2

19 April 2013

Seminyak 1

17 April 2013

Pemuteran

15 April 2013

Lovina

13 April 2013

Candidasa
Lisa

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 44598

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 November 2017

Nieuw-Zeeland

07 Februari 2015 - 29 April 2015

Coschap in Maleisië

09 April 2013 - 23 April 2013

Bali

12 Juli 2011 - 25 Juli 2011

West-Canada

Landen bezocht: