Calgary en Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Calgary en Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Calgary en Banff

Door: lisavanheusden

Blijf op de hoogte en volg Lisa

15 Juli 2011 | Canada, Banff

Hallo allemaal!

Nou, ik heb eindelijk een internetcafe gevonden hoor! Het kost hier 15 dollarcent per minuut dus ik zal snel typen. Ready, set, go!

Dinsdag om 12.30 Nederlandse tijd vertrok het vliegtuig naar Calgary. We vlogen zuidelijk van IJsland, over de zuidpunt van Groenland en noordelijk van de Hudson Bay. Je kon de ijsschoten zelfs van deze hoogte goed zien drijven. Ik zat naast een Canadees die heel nieuwsgierig was naar wat ik in hemelsnaam in Canada kwam doen, dus dat was wel gezellig. Hij kon Utrecht niet uitspreken (" quite some rolling of the r's going on there") en hij was vooral heel blij dat hij weer kraanwater kon drinken (al snap ik niet waarom, want het water smaakt hier heel erg naar chloor). Na negen uur landden we en gingen we met de bus op weg naar het hotel. De reisleidster heet Ilse. Er zitten uiteindelijk geen 26, maar 25 mensen in de groep (iemand heeft op het laatste moment moeten afzeggen in verband met een zieke moeder) en iedereen is heel aardig.

De eerste dag hebben we niet veel meer gedaan. Om zeven uur lagen de meeste mensen toch echt wel in bed. Ik werd pas om zeven uur de volgende dag van de wekker weer wakker, maar ik was zo ongeveer de enige die goed had geslapen. Er waren zelfs mensen bij die vanaf een uur 's nachts geen oog meer hadden dichtgedaan. Van een jetlag heb ik dus eigenlijk geen last gehad. Ik ga iets eerder naar bed dan normaal maar ik slaap eigenlijk prima en op normale tijden. Valt me mee!

Woensdag gingen we Calgary in. We begonnen bij het Olympisch park van 1988: de skischans, de bobsleebaan, de Olympic Oval... heel leuk om dat allemaal te zien. Calgary ligt op ruim 1000 meter hoogte dus het ijs is hier heel snel. Jammer dat ik mijn schaatsen niet bij me had! Al zijn ze nu wel bezig met renovatie van het dak, dus had ik de baan toch niet op gemogen. Downtown Calgary is heel modern met wolkenkrabbers en veel kantoorgebouwen. Ze hebben er ook een hoge toren, de Calgary Tower, met een ronddraaiend restaurant net als in Rotterdam (ts, na-apers) en een stukje glazen vloer. Heel gek om daar op te staan! Hoewel je weet dat er niets kan gebeuren, moet je je toch ergens overheen zetten om er op te stappen.

's Middags heb ik met drie andere meisjes in de stad rondgelopen. Overal rijden gele schoolbussen rond en ook veel gele taxi's. We hebben wat gedronken bij een Starbucks (die zitten hier echt op elke straathoek - vergelijk dat maar met de drie in Nederland). Daarna zijn we in een heel mooi parkje geweest waar ze zelfs een ANWB-paddestoel hadden (geschenk van een zekere HRH Margriet en de heer Pieter). Je had uitzicht op downtown, maar in het park zelf was het heel rustig. We zijn niet naar de Calgary Stampede geweest (groot rodeo-festival dat een week duurt en grote hoeveelheden publiek trekt) maar hebben er toch een heleboel van meegekregen. Vrijwel iedereen liep rond met grote cowboyhoeden en laarzen en overal waren optredens en lagen balen hooi in de stad. Calgary wordt ook wel " Cow City" genoemd.

Gisteren zijn we vertrokken uit Calgary en op weg gegaan naar Banff, midden in de Rocky Mountains. Op weg ernaartoe hebben we twee herten en een coyote langs de weg gezien. We hebben stops gemaakt bij Two Jack Lake, Lake Minnewanka, de Hoodoos en Surprise Corner. De meren zijn ongelooflijk blauw en helder en in de meeste is het niet toegestaan om te varen met motorbootjes, dus het is ook heel erg rustig. Als laatste gingen we naar de Banff gondola, waarmee je 1000 meter verder omhoog gaat en uitzicht hebt over de hele omgeving. Je kan in verschillende valleien kijken. Er liepen overal eekhorntjes (SQUIRREL!) en ook een berggeit die hevig in de rui was. Ver weg hing een bui maar bij ons was het droog en af en toe zelfs zonnig. Het is op deze hoogte behoorlijk fris dus ik was blij dat ik mijn jas had meegenomen! De mensen die in hun korte broekje rondliepen sloegen toch lichtelijk blauw uit.

Banff is een klein toeristisch dorpje en ons hotel staat midden in het centrum. Vanuit mijn kamer kijk ik uit over de hoofdstraat. Gisteravond hebben we nog even in het dorp rondgekeken en ik heb het ultieme toeristenshirt (CANADA) gekocht. Ze hebben hier vooral heel veel outdoor-winkels en snoepwinkels (met het meest mierzoete snoep dat je ooit hebt gezien - bijvoorbeeld gekaramelliseerde appels met smarties en popcorn). Supermarkten zijn lastig te vinden en vrij duur, restaurants zijn juist overal. Het eten is over het algemeen veel en vet. In Calgary lagen rondom het hotel (aan de Trans Canada Highway) vier verschillende fastfoodrestaurants en niets anders. Hier in Banff is het alleemaal iets gevarieerder, gisteren hebben we zelfs pasta gehad in plaats van een burger.

Vandaag heb ik met Monique, Femke en Janneke een wandeling gemaakt door de bergen. Het was een stuk van zestien kilometer door het bos en langs de Bow River. Over het algemeen waren de paden vrij vlak en goed begaanbaar. Het laatste deel van de wandeling was behoorlijk klimmen. Je moest heel goed opletten waar je je voeten neerzette want overal staken boomwortels uit de grond en lagen stenen los. Natuurlijk stonden er ook nergens hekjes. Het was gelukkig droog want gladheid kan je er echt niet bijhebben! Wat dieren betreft hebben we vooral veel muggen gezien en wat eekhoorntjes en vogels. De grote dieren hebben zich tot nu toe voor ons verborgen gehouden, al zei Mike de buschauffeur dat vorige week een grizzlybeer was gesignaleerd in een achtertuin van Banff en is gisteravond in Banff National Park ook een beer doodgereden (was vanochtend op het nieuws). Ze zijn er dus zeker wel! Ben benieuwd of we er nog een te zien krijgen.

Dat was het voor nu! Hopelijk kan ik nog eens een computer met internet vinden en zijn jullie voor nu weer even tevreden. Ik ga nu braaf mijn 6 dollar 15 betalen en nog even Banff in met Monique. Morgen gaan we via de Columbia Icefields op weg naar Jasper. See you!

  • 16 Juli 2011 - 07:46

    Arie:

    Pr8ige fotoos!, krijg ik er ook nog een paar te zien van mijn eigen vlees en bloed voor een beer, een waterval, twee coyotes en een Canadeese ijshockeyer?
    Je ziet al een heleboel moois.
    Dat zie en lees ik duidelijk in je verslag.

  • 16 Juli 2011 - 13:57

    Oma En Opa:

    we genieten op "enige" afstand geweldig met je mee en zijn benieuwd naar je volgende verslag. dringt het tot je door dat je daar echt rondloopt ? kijk vooral goed uit voor die overstekende beren ! Kus O en O

  • 16 Juli 2011 - 20:52

    Bernice:

    Hej Lisa! Leuk om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan, best veel zeg!

    Veel plezier :) xx

  • 17 Juli 2011 - 14:48

    Johan:

    Hey Lisa! We zijn net terug uit Kroatië en heb eerst maar eens even mijn achterstand weggewerkt door je blog te lezen. Tis nu al een super verhaal enne ik ben het met je vader eens hoor, meer jappannerige foto's gewenst van m'n nicht voor alle bezienswaardigheden zoals voor de beer, op de beer, jagend op de beer etc. Have fun!

  • 17 Juli 2011 - 18:31

    Marian Komen:

    Hoi Lisa,
    En.. al veel moois gezien, inclusief een beer ?
    Je zult nu al bij het Columbia Icefield zijn geweest, denk ik. Mocht je erop ?
    Vergeet in Victoria niet naar het museum te gaan.
    Alleen al de totempalen zijn geweldig.
    en vergeet niet om overal van te genieten !!

  • 19 Juli 2011 - 18:14

    Ria:

    ha lies, ben zelf net twee dagen terug uit italie, en wens jou een hele leuke tijd in dat prachtige canada! dikke kus

  • 22 Juli 2011 - 21:47

    Henrieke:

    Hoi Lisa,

    Leuk zeg, om je reis zo een beetje mee te maken! Klinkt goed en mooi, allemaal. Indrukwekkende natuur. Heel veel plezier nog!!

  • 24 Juli 2011 - 10:28

    Jolien:

    Hoi Lisa,

    Ziet er leuk uit zeg! I.i.g. geen jetlag gehad!!! Bij mij was het super warm in Istanbul (blegh, kan er niet tegen), maar veel gezien. Als je terug bent, moeten we maar verhalen uitwisselen :)

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Banff

West-Canada

Westwaarts!

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2011

Victoria en Vancouver

26 Juli 2011

Jasper, Sun Peaks, Whistler

15 Juli 2011

Calgary en Banff

08 Juli 2011

Almost there!

04 April 2011

Nog 99 dagen!
Lisa

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 4089
Totaal aantal bezoekers 44610

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 November 2017

Nieuw-Zeeland

07 Februari 2015 - 29 April 2015

Coschap in Maleisië

09 April 2013 - 23 April 2013

Bali

12 Juli 2011 - 25 Juli 2011

West-Canada

Landen bezocht: