Hashtag Wildlife - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Hashtag Wildlife - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Hashtag Wildlife

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

29 Maart 2015 | Maleisië, Kuching

Na onze eerste dag op Maleisisch Borneo in Kuching zelf te hebben doorgebracht, gingen we de dag erna de natuur in. Op woensdag hadden we een boottocht door het Wetlands National Park geregeld. Dit natuurpark in de schaduw van de Gunung Santubong is alleen met een georganiseerde tour te bezoeken. Onze gids heette Rick en hij heeft ons heel enthousiast van alles verteld over de dieren van Borneo. Hij was ook gefascineerd door het feit dat we in Nederland vier seizoenen hebben ("So in winter you have snow. But... what's in autumn?"). Ondertussen zagen we tussen de mangrovebomen onze eerste wilde zoutwaterkrokodil liggen. Hij was mij helemaal niet opgevallen, maar de lokale bootman had hem gelukkig wel gespot. Zo gek dat die beesten hier gewoon echt leven!

De Santubong Rivier mondt uit in de Zuid-Chinese Zee. Als het water rustig is kun je hier vaak hele zeldzame Irrawadddy dolfijnen zien zwemmen, maar daarvoor waren er bij ons helaas te veel golven. Wel sprongen er naast onze boot steeds een heleboel kleine zilveren visjes op. In de bomen langs de kustlijn vonden we een kleine troep neusapen. Deze apensoort is zeldzaam en komt alleen maar voor op Borneo.

Op de terugweg naar de boat club hebben we nog vuurvliegjes gezien en kwamen we langs bomen vol witte reigers die voor de nacht waren neergestreken. Ook vond de bootman met behulp van zijn grote zoeklicht nog een tweede zoutwaterkrokodil. In eerste instantie zagen we alleen maar de rode reflectie van zijn ogen oplichten in het pikkedonker. Best wel een beetje creepy, zeker nadat de gids had verteld over de kinderen die hier in de afgelopen jaren door krokodillen zijn opgegeten ("they never found the body"). Slik...

De volgende dag gingen we met de lokale bus en de boot naar Bako National Park. Hier hebben we twee verschillende trails door de jungle gelopen. We hebben geen enorme afstanden afgelegd maar door de hoogteverschillen, het oneven pad en de warmte was het toch behoorlijk inspannend. De natuur was echt ongelooflijk mooi - het is bijna niet voor te stellen hoeveel verschillende kleuren groen er bestaan. Ook hebben we weer heel veel wildlife gespot: wederom neusapen, maar ook silvered leaf monkeys (bladapen), makaken, twee grote varanen, kleine knalrode krabbetjes en mooie vlinders.

In de reisgidsen staat nog dat je in Bako National Park lekker kunt zwemmen, maar bij de ingang van het park staat een bordje waarop dit wordt afgeraden in verband met 1) huge waves, en 2) recent sighting of a crocodile. Het zwemmen hebben we dus maar achterwege gelaten. Gelukkig waren er meer dan genoeg andere dingen te doen en te zien!

Op vrijdag werden we wakker door een enorme stortbui (inclusief hartstochtelijk onweer) en eigenlijk is het bijna de hele dag doorgegaan met regenen. In de middag hadden we een bezoek aan het Semenggoh Wildlife Centre gepland, een natuurreservaat waar semi-wilde orang oetans leven. Tijdens de rit ernaartoe konden we bijna niet naar buiten kijken door het dichte scherm van regen, maar toen we de bus uitkwamen was het wonderbaarlijk genoeg opeens vrijwel helemaal droog. Wat een timing!! We waren precies op tijd voor het voeren, en gelukkig waren hier deze keer drie orang-oetans op af gekomen. Dit kan nooit worden gegarandeerd omdat de dieren op het reservaat in principe niet in gevangenschap leven. Ze komen dus alleen iets te eten halen als ze ook echt honger hebben. Tijdens het fruitseizoen is de kans op het zien van orang-oetans bijvoorbeeld veel kleiner. Een van 'onze' orang-oetans ging voor het feeding platform uitgebreid zijn kokosnoot kapot slaan om bij de kokosmelk te kunnen komen. Heel bijzonder om te zien!!

We zijn ook naar het Sarawak Cultural Village geweest. Dit is een soort openluchtmuseum waar je de traditionele woningen van de verschillende culturen van Borneo van binnen en van buiten kunt bekijken. Zo staan er op het terrein onder andere een Iban longhouse waarin een gemeenschap van wel 200 mensen kan wonen, een Malay townhouse dat van top tot teen is versierd met houtsnijwerk, en een Chinese boerderij met aarden vloer en witte muren. Mensen in traditionele kledij geven in de huizen meer informatie over de tradities en leefwijze van de betreffende cultuur. Twee keer per dag wordt er een voorstelling gegeven waar traditionele dansen worden opgevoerd. Middenin het Cultural Village ligt een meer waarin drie otters zwemmen en vis vangen. Heel interessant en leuk om te zien!

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het mooie Fort Margherita in Kuching. Dit fort is ooit gebouwd door de Engelsen als verdedigingsbolwerk, maar heeft zich nooit als zodanig hoeven te bewijzen. Wel heeft het een periode dienst gedaan als gevangenis. Vanaf het fort heb je een mooi uitzicht over de omgeving.

Morgen vertrekken we alweer richting Singapore. De tijd gaat snel. Nog ruim vier weken te gaan!!

• 29 Maart 2015 - 19:45

Arie:

Voor wat betreft die zoutwaterkrokodillen, mijn eigen vissen zijn al wild zat.

• 29 Maart 2015 - 21:00

Willemien:

50 shades of green

• 30 Maart 2015 - 11:09

W.H. Pont:

Wat mooi allemaal. geniet nog maar even flink. Het is zo om allemaal. En tel vooral alle kleuren groen die je tegenkomt. We trekken een week uit voor je verhaal tzt. Jij ook ????

• 31 Maart 2015 - 19:33

Bernice:

Heej Lies!!

K ben inmiddels weer teug uit Namibië en heb even al je verslagen weer bijgelezen hoor! haha! Klinkt allemaal super goed! En eng zeg, die krokodillen! Nou geniet vooral nog lekker van alles wat je gaat zien en doen! Nog ongeveer een maand, enjoy! =D xx