Over And Done - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Over And Done - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Over And Done

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

24 Maart 2015 | Maleisië, Kuching

Het coschap zit er alweer op!! Alles is netjes afgesloten, alle verslagen zijn geschreven en alle beoordelingen ingevuld en ondertekend (inclusief een persoonlijk stempel van de betreffende dokter). De laatste week hebben we nog een paar operaties kunnen zien en meegelopen op de polikliniek, eigenlijk een beetje hetzelfde als de voorgaande weken dus.

Van sommige ziektebeelden weet ik nu echt meer dan als ik dit coschap in Nederland had gelopen. Hierbij denk ik vooral aan het nasopharyngeaal carcinoom, een type kanker dat heel veel voorkomt bij Chinese mensen en Malay maar elders op de wereld zeldzaam is. Van andere ziektebeelden die in Nederland veel voorkomen, hebben we hier dan weer minder of geen voorbeelden gezien. Qua KNO-kennis heb ik dus een beetje gemengde gevoelens over het coschap, maar zeker is dat ik een bijzondere ervaring rijker ben!!

De laatste week in Kuala Lumpur zijn we onder andere naar de Mid Valley Megamall geweest, een groot winkelcentrum vlakbij ons hotel met allemaal dure winkels. Er was daar ook een bioscoop waar we de film Whiplash hebben gezien. Filmkaartjes zijn hier heel goedkoop, ze kosten ongeveer 2,50 tot 3 euro. Het was wel echt ijskoud in de zaal, maar gelukkig waren we door een van onze voorgangers al gewaarschuwd en hadden we een vest meegenomen.

Op zaterdag zijn we naar het moderne stadscentrum van Kuala Lumpur gegaan. Het stikt hier van de wolkenkrabbers, maar de bekendste zijn toch wel de Petronas Twin Towers. De twee torens van ieder ruim 400 meter hoog worden op grote hoogte verbonden door een skybridge. Vanaf de grond heb je een goed uitzicht vanuit het park aan de voet van de torens. Een andere optie is om de Menara KL of KL Tower op te gaan. Vanaf dit uitzichtspunt heb je niet alleen goed zicht op de Twin Towers, maar op heel Kuala Lumpur. We hadden speciaal gewacht tot het begon te schemeren om de toren op te gaan, zodat we de stad langzaam konden zien oplichten. Mooi gezicht!

De laatste morgen in Kuala Lumpur hebben we besteed aan het wassen van al onze kleren bij de wasserette. Heel glamorous, I know. Omdat het niet zulk mooi weer was (lees: het kwam met bakken uit de hemel), zijn we daarna in het winkelcentrum bij KL Sentral nog een keer naar de film geweest, dit keer naar Cinderella. Daarna was het alweer tijd om al onze spullen bij elkaar te zoeken en in onze backpacks te stoppen. De drie weken coschap in Kuala Lumput waren nu toch echt ten einde!

Inmiddels zijn we aangekomen op onze volgende bestemming, het stadje Kuching op Maleisisch Borneo. Vandaag hebben we een rondje gelopen door de stad zelf. Kuching wordt in twee stukken gedeeld door de Sarawak rivier. In het stadscentrum kan je heel mooi langs het water lopen en op de houten bankjes onder de bomen zitten. Met name 's avonds is er hier veel leven, want dan worden er kleine marktkraampjes opgezet waar je allerlei mooie souvenirs kan kopen. We zijn ook in het Sarawak Museum geweest waar ze tentoonstellingen hebben over de flora en fauna op Borneo, maar ook over de verschillende bevolkingsgroepen die er leven of hebben geleefd (met name de koppensnellers waren erg interessant). Aangezien Kuching letterlijk kat betekent, kom je in de winkeltjes bijna om in alle kattensouvenirs, wat ik heel leuk vind maar Carlijn wat minder :P We hebben ook een kek lapis gekocht, een cake met laagjes in verschillende kleuren die typisch is voor Kuching. De komende week gaan we ook de omgeving van Kuching verder verkennen. We hebben al informatie ingewonnen over wat er allemaal te doen is en het klinkt allemaal heel goed, dus ik ben benieuwd!

• 24 Maart 2015 - 15:35

Arie:

Mag toch hopen dat je de flat per lift hebt verkend.
    Anders was je min 30 kilo als je boven was.
    Heb het leuk op Borneo en neem geen ik herhaal GEEN nieuwe kat mee.
    Bobby stuift nu al bij ieder geluid van de brievenbus als een gek naar de gang.
    Hij wil graag post van je zoveel is duidelijk.

• 24 Maart 2015 - 19:46

Willemien:

yaaaas giiirl

• 24 Maart 2015 - 23:34

Cees Glorie:

Hallo Lisa,

Lief van jou om mij een ansichtkaart te sturen. Een kerk in de stad Malacca. Ik zie een jaartal op de
    gevel staan. 1783.
    Mooi dat jullie de film whiplash hebben gezien. Deze film maakte op mij wel indruk vanwege
    de discipline van de drummer in spe.
    En ook het afgaan van de docent/hark.

Het kan ook een lucifersdoosje zijn al of wel niet gevuld. Want ik neem aan dat de vuurtjes die gestookt
    worden met lucifers aangestoken worden., het is eigenlijk een vraag? Ik weet het niet hoe ze hun
    vuurtjes aansteken!!!!
    Het lijkt me inderdaad een ervaring om te zien dat er nog Nederlandse overblijfselen op dat deel van de
    wereld zijn.

Groetjes Cees

• 25 Maart 2015 - 10:37

W.H.Pont:

Goeden morgen Lisa uit een regenachtig Culemborg. Hartelijk dank voor je mooie ansicht. En ook voor je mooie verhalen. Je komt nooit meer uitverteld als je terug bent. Heb je onze sms ook ontvangen ? Enne... heb je ook over die verbindingsbrug gelopen in die hoge toren ? lijkt een beetje op een brug over een ravijn in het oerwoud. Wel stoer allemaal hoor.
    Ga nu maar weer lekker verder genieten. Er is vast nog veel moois te beleven . Heb je ruimte genoeg in je hoofd om alle info op te slaan, vraagt oma intussen. Lijkt haar onmogelijk.
    onze hartelijke groeten weer en een dikke kus. ook de groeten aan je reisgenote natuurlijk. daag tot een volgend bericht. Opa en Oma