Franz Josef en Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Franz Josef en Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Franz Josef en Wanaka

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

06 Oktober 2017 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Franz Josef is een klein bergdorpje middenin de Zuidelijke Alpen waar weinig mensen en heel veel luidruchtige vogels wonen. De voornaamste attractie is de Franz Josef gletsjer, te vinden op tien minuten afstand van het dorp. Een mooie wandeling door het regenwoud, langs watervallen en over een desolate stenenvlakte leidde ons vanaf de parkeerplaats naar een uitzichtpunt op 750 meter van de gletsjer. Het was prachtig zonnig weer en het weidse uitzicht over de gletsjervallei was ongelooflijk.

Als gevolg van de klimaatverandering heeft de gletsjer zich alleen al tussen 2008 en 2012 ongeveer 800 meter teruggetrokken; op foto’s langs de route was dit goed te zien. Hoewel ik natuurlijk wist dat dit speelde, was het toch schokkend om zo duidelijk te zien. Als dit onveranderd doorgaat zullen mensen in de nabije toekomst niet meer van deze mooie gletsjer kunnen genieten!

Vlakbij de gletsjer hebben we ook nog een andere korte wandelroute gelopen richting Peter’s Pool, een klein meertje waarin de omringende bergen en de gletsjer mooi worden weerspiegeld. Het was net een plaatje uit een kalender. Erg bijzonder, en zeker de moeite waard!

Vanaf Franz Josef namen we de bus verder naar het zuiden. Onderweg maakten we verschillende tussenstops bij onder meer de Thunder Falls en het diepblauwe Lake Hawea. Halverwege de middag kwamen we aan in het zonovergoten Wanaka, onze volgende bestemming.

Wanaka is een rustig, gezellig dorp gelegen aan het gelijknamige Lake Wanaka. In de winter wordt er in de omgeving volop geskied en snowboard; in de zomer zijn alle mogelijke watersporten aan de orde van de dag. Deze atletische focus is terug te zien in het winkelaanbod: buitenproportioneel veel sportwinkels voor een dorp van dit formaat!

Buiten het centrum kom je buiten een gestage stroom mountainbikers al snel bijna geen toerist meer tegen, maar langs de oever van het uitgestrekte Lake Wanaka kun je wel heel mooi wandelen. Op de eerste dag liepen we via de beroemde Wanaka Tree middenin het water (#thatwanakatree) richting Waterfall Creek; de volgende dag gingen we de andere kant op en liepen we via de jachthaven naar Eely Point. We hebben ons ook nog aan pootjebaden gewaagd, maar met een watertemperatuur van een graad of 12-13 was dat toch behoorlijk fris! Geen zwemwater, in ieder geval niet zo vroeg in de lente.

Tijdens ons verblijf in Wanaka werden we ook nog een keer opgeschrikt door een sirene die in het hele dorp te horen was. Dit bleek geen luchtalarm of waarschuwing voor een aardbeving te zijn, maar het oproepsignaal voor de vrijwillige brandweer. Blijkbaar is deze sirene met enige regelmaat te horen, voor alles van een brand tot een kat die vastzit in een boom. Dat viel gelukkig mee!

Inmiddels zijn we doorgereisd naar Queenstown, waar we de komende dagen zullen doorbrengen. Nogmaals bedankt voor het meelezen en voor alle leuke reacties! Ik lees ze allemaal voor aan Willemien en we vinden ze erg leuk om te lezen. Tot de volgende keer!

• 06 Oktober 2017 - 11:31

Arie:

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, meiden
    Waren jullie erg geschrokken van die sirene?
    Op naar volgende avonturen, je moeder en ik zijn erg trots.

Arie

• 06 Oktober 2017 - 14:12

Ine:

Wat apart...
    Hoe komt die boom daar?
    Hoe kan die daar blijven leven, zo ver onder water?

Hoe voelt lente zo dichtbij de Zuidpool?

Missen jullie mij een beetje?

Ik jullie niet. (Nou, sóms dan)

Ine

• 06 Oktober 2017 - 16:53

W.H. Pont:

Hoi verre reizigsters,
    Wat een mooie tochten hebben jullie weer gemaakt.
    Te gek, wat een natuur !!! Jullie wennen vast nooit meer aan een stad.
    Blijf nog maar lekker genieten, neem alles heel goed in je op want wat wij er door de foto's al van zien zijn het echt onvergetelijke beelden. We zijn nu al benieuwd naar het "album" wat je van alle foto's gaat maken .
    Wat zijn jullie toch een geluksvogels dat je dit allemaal samen mee maakt. Dikke kus via de ruimte voor jullie. O en O