Coschap, Part Two - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Coschap, Part Two - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Coschap, Part Two

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

16 Maart 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

We zijn alweer begonnnen aan de laatste week van ons coschap! Gaat toch weer sneller dan je denkt. We zijn ook al bijna op de helft van de reis inmiddels. Echt een gek idee!!

In het ziekenhuis is het de afgelopen week een beetje hetzelfde gegaan als eerder. We hebben een paar operaties gezien, een paar ochtenden op de polikliniek gezeten bij het inloopspreekuur, een paar uur onderwijs gehad met de lokale studenten en we hebben zelfs een eigen patient gezien! Dat is hier een stuk lastiger dan in Nederland, met name door de taalbarriere maar ook doordat het er hier op de poli heel anders aan toe gaat dan we gewend zijn. Maar ik moet zeggen, het is aardig gelukt!

Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat het coschap niet langer duurt dan drie weken. Kuala Lumpur is een leuke stad waar je vooral ook heel lekker kunt eten, maar afgezien daarvan is er niet ontzettend veel te doen of te zien. Het enige wat we nog echt moeten doen, is een bezoek brengen aan de hoogste toren van de stad. Dat hebben we expres tot het laatst bewaard zodat we iets van het uitzicht kunnen herkennen. Ben benieuwd!

Vorige week hebben we in Chinatown twee tempels bezocht, een Chinese en een Hindoeistische die ongeveer 100 meter uit elkaar aan dezelfde straat liggen. We zijn ook naar de Masjid Negara geweest, de nationale moskee van Maleisie. Dat is een heel mooi modern gebouw dat eigenlijk alleen maar een plafond heeft en geen buitenmuren. Het is hier natuurlijk nooit te koud om buiten te zijn, moeilijk om je voor te stellen. Bijzonder om daar te mogen rondkijken! Achter de moskee ligt een groot parkencomplex met onder andere een Lake Garden waar we de rest van de middag in de schaduw hebben zitten lezen.

Afgelopen zaterdag zijn we naar Melaka geweest, een stad twee uur ten zuiden van Kuala Lumpur. Vroeger heette het Malacca en waren eerst de Portugezen, toen de Nederlanders en daarna de Engelsen er de baas. Van al deze (over)heersers zijn in de stad nog overblijfselen te zien. Zo staat er een zwaar beschadigd Portugees fort en stopt de bus vlak voor het oude 'Stadthuys'. Ook zijn er een Engelse kerk, een oude Nederlandse begraafplaats en een fort met VOC-kanonnen te vinden en staat er aan de rand van de rivier zelfs een molen. In Melaka hebben we de hele dag rondgekeken en zijn we ook nog een paar leuuke winkeltjes aan Jonker Street in geweest. In de avond gingen we weer terug richting Kuala Lumpur.

De volgende dag gingen we naar het Chinwoo zwembad. Dat is een openbaar buitenbad gelegen op een heuvel tussen Chinatown en het moderne centrum van Kuala Lumpur. Hierdoor had je zelfs vanuit het water een mooi uitzicht over een groot deel van de stad, inclusief hoge wolkenkrabbers en Masjid Negara. Er waren vrijwel geen andere mensen en de meeste andere bezoekers konden niet zo goed zwemmen, waardoor we bijna het hele bad voor ons alleen hadden. Het water was heerlijk warm en het was ook nog eens hartstikke zonnig (vrij zeldzaam in Kuala Lumpur) dus zo hebben we makkelijk een paar uur doorgebracht.

Vandaag hadden we weer gewoon coschap. In de middag hebben we zelfs braaf in het computerlab verslagen zitten typen, in mijn geval over nasopharyngeaal carcinoom en over oppervlakkige parotidectomie. Dat moet ook in Maleisie gewoon gebeuren. Het computerlab was trouwens wel ieeetsje krakkemikkiger dan in Nederland. Als in: toen ik de stoel aanschoof viel de rugleuning eraf. Ach ja. In de avond zijn we naar Pasar Seni geweest om curry te eten en daarna naar Merdeka Square om met een ijsje op het grote grasveld te gaan zitten. Helemaal niet verkeerd!!

• 17 Maart 2015 - 15:56

Petra:

Hey Lies,
    Klinkt super leuk (en veelal herkenbaar)! Ondanks dat KL misschien niet de meest spectaculaire (qua bezigheden dan) stad van Azië is mis ik het wel hoor:P Geniet er nog even van:)

Xx

• 18 Maart 2015 - 17:20

Jannie :

Wat weer een mooie verhalen joh...en prachtige foto's. Je moet er niet heengaan met de instelling " wat de boer niet kent dat kust hij niet" want dan wat je uitgehongerd. Alweer bijna op de helft er wat hebben jullie al veel gezien. Kijk uit naar de volgende verslagen.
    Geniet er maar goed van.

• 20 Maart 2015 - 18:49

Willemien: