Toeristen (en andere idioten) op brommers - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu Toeristen (en andere idioten) op brommers - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Heusden - WaarBenJij.nu

Toeristen (en andere idioten) op brommers

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

01 Maart 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Nadat we op Pulau Langkawi waren aangekomen en in de omgeving van Kuah hadden rondgekeken, wilden we ook de rest van de archipel verder verkennen. We begonnen met een mangrovetour. Hierbij krijg je de kans om op een kleine motorboot de uitgebreide mangrovebossen van het Kilim Geoforest Park in het noordoosten van het grootste eiland te bezoeken. Zonder georganiseerde tour kun je hier eigenlijk niet komen.

Vanaf het startpunt vaarden we eerst tussen kleine onbewoonde eilandjes door die helemaal begroeid waren met oerwoud en idyllisch in het blauw water lagen. In de verte konden we Thailand zien liggen. Bij een van de eilandjes maakten we een stop om de tropische visjes te voeren die met zin allen tegelijk letterlijk uit je hand kwamen eten. Echt een heel gek gevoel!

We stopten ook bij een van de fish farms. Hier worden verschillende vissoorten gekweekt die vervolgens in kleine tanks worden gehouden. We hebben baracuda's en roggen gezien en er was ook een vrij grote bruingevlekte haai bij die bijna niet meer in zijn afgebakende stuk water paste. Het was leuk om een haai van zo dichtbij te zien, maar eigenlijk was het natuurlijk heel zielig.

In de mangrovebossen zelf kwamen we zeearenden en grote groepen zwemmende makaken tegen. Ook zijn we in een grot geweest waar een complete vleermuizenfamilie aan het plafond hing en waar de eerder genoemde schattige makaken er razendsnel vandoor gingen met het waterflesje van Carlijn. Dat maakte ze meteen iets minder schattig...

Na een lunch in het drijvende restaurant van een van de andere fish farms gingen we weer terug naar het vasteland. Vanaf daar gingen we naar de kabelbaan aan de andere kant van het eiland. De kabelbaan gaat omhoog tot een hoogte van 700 meter boven zeeniveau, en vanaf het hoogste punt heb je een supermooi uitzicht over de eilandarchipel en de wijde omgeving.

De volgende dag wilden we graag zelf op pad zodat we onze eigen tijd konden indelen en op plekken konden komen die niet in de standaard tours zaten. We hadden daarom met zijn tweeen een brommer gehuurd. Met een volle tank benzine ter waarde van ruim een euro kon je de hele dag vooruit. Het links rijden was heel even wennen, maar gelukkig was het op de meeste plekken heel rustig op de weg. Alleen rondom Kuah zelf was het af en toe wat minder overzichtelijk, maar ook daar viel het eigenlijk wel mee.

Met onze brommer gingen we eerst naar de Durian Perangin waterval, het craft complex waar ze vooral veel batik en geblazen glas verkochten, en het zwarte zandstrand. Vervolgens reden we door naar de krokodillenboerderij van Langkawi. Dit is een soort kleine dierentuin waar ze alleen inheemse zoutwaterkrokodillen hebben die in lengte varieren van baby's van ongeveer 30 centimeter tot reuzen van ruim 4 meter. Ze doen ook twee keer per dag een korte show. Wat ik vooral heel bijzonder vond, was dat je de krokodillen in eerste instantie helemaal niet zag. Pas toen we beter keken, kwamen we erachter dat we boven een stuk water stonden waarin zeker twintig krokodillen lagen. Creeeepy.

Door de enthousiaste vrouw van de tourist information was ons aangeraden om een bezoek te brengen aan het afgelegen Pasir Tengkorak strand. Dit bleek een hele goede tip te zijn. Ongeveer 10 minuten rijden vanaf de krokodillenboerderij kwamen we uit bij een van de mooiste stranden die we tot nu toe hebben gezien. Wit zand, helderblauw water met visjes die voor je voeten wegschieten, palmbomen en bijna geen andere mensen. Helemaal goed!

Na een korte stop bij de mooie Seven Wells waterval reden we weer terug naar Kuah. De dag erna hadden we eerst een korte island hopping tour geboekt, waarbij je een bezoek brengt aan enkele kleinere onbewoonde eilandjes rondom het grote Langkawi. Op Pulau Dayang Bunting hebben we een korte wandeling gemaakt naar het zoetwatermeer dat ook bekend staat als Lake of the Pregnant Maiden. Aan de rand van het meer zagen we nog net een grote hagedis wegschieten.

In de middag zijn we weer met de brommer weggegaan. We zijn naar een buffelboerderij geweest waar ze een kalfje hadden dat twee dagen geleden was geboren en waar ze ook heel lekker buffelijs hadden. Vooral het mango-ijs was heel goed. Via een paar mooie rijstvelden reden we door naar Pantai Cenang. Dit is eveneens een heel mooi strand maar wel een stuk toeristischer dan het andere strand waar we al waren geweest. We hebben gezwommen en op het strand gelegen en na het eten gingen we terug richting Kuah voor onze laatste nacht op Pulau Langkawi.

Inmiddels zijn we teruggevlogen naar de hoofdstad Kuala Lumpur. Gisteren zijn we gaan kijken bij de Batu Caves, een grottencomplex ten noorden van Kuala Lumpur waar veel hindoeistische heiligenbeelden en tempels te vinden zijn. Om bij de hoogste grot te komen, moest je in de brandende zon en met een sarong om je benen bijna 300 traptreden oplopen. Als beloning hebben we daarna een verse kokosnoot gedeeld, ter plekke voor ons opengehakt en van rietjes voorzien.

Morgen beginnen onze drie weken coschap KNO in het universiteitsziekenhuis van de Universiti Malaya. We zijn er vandaag al even heengereden om te kijken hoe we er moeten komen en hoe lang we er ongeveer over doen (als het even tegenzit een uur). Spannend!!

• 01 Maart 2015 - 18:23

Ine:

Mooi hoor die uitvliegende meiden!
    Jullie samen, en hier thuis Willemien.

Maak wat moois van jullie co-schap, jij en Carlijn.
    Het lijkt ons relatief rustig drie weken in Kuala Lumpur met maar één hotel-adres...
    In ieder geval naar verhouding met het leven dat jullie de afgelopen weken hebben geleid. Haha.

Veel succes van Arie en Ine

P.S.
    Is mijn brief voor jou al aangekomen in het hotel waar je nu zit?
    Anders zal hij in de loop van de komende tijd wel een keer arriveren.

• 01 Maart 2015 - 23:40

Willemien:

Ja! Krokodillen!

• 02 Maart 2015 - 11:25

W.H. Pont:

niet te geloven allemaal ! wat een avonturen. we genieten van je verhalen. ook mooi om te weten dat je nu weer aan het studeren bent. graag tot je volgende mooie berichten. kus O en O

• 02 Maart 2015 - 20:23

Joke:

Hartstikke leuk verslag weer. Stoer hoor, dat je een brommer durfde te huren.
    Nu eindelijk aan het werk, want alleen vakantievieren kan natuurlijk niet ;)
    Ben benieuwd hoe jullie co-schappen gaan verlopen.

• 08 Maart 2015 - 22:47

Cees:

Beste Lisa,

Met veel belangstelling lees ik jouw reisverslagen. Het is wel even zoeken waar je precies bent.
    Maar de krt. helpt veel.
    Het is 22.30u Nederlandse tijd . 8Maart is hier nog niet voorbij.
    Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag>

Vandaag was er in Utrecht weer een culturele dag. Veel ludieke optredens en een lezing over sharing
    De alternatieve economie.
    Er was veel volk op de been. Volop zonneschijn en plusminus 16 gr.

• 08 Maart 2015 - 23:41

Rina En Carlos:

Hoi Lisa,

We volgen met veel interesse je reis en je reisverslagen. We hoorden van Willemien dat je vandaag (voor jou al gisteren waarschijnlijk) jarig bent. Van harte gefeliciteerd.

We hebben ook een aantal foto's goed bekeken. Het lijkt dan wel niet op Cadzand - Bad, maar het is er toch ook wel uit te houden,toch?

Groeten vanuit een zonovergoten Terneuzen sur Mer.
    Rina en Carlos.

• 09 Maart 2015 - 08:30

Ria:

En? Heb je onvergetelijke verjaardag gehad aan de andere kant van de wereld?! Van harte, Lisa! Liefs, Ria